Pracownie

W Warsztacie uczestnicy mają możliwość rozwijania swoich kompetencji i umiejętności w 6 pracowniach. Uczestnicy w poszczególnych pracowniach przygotowują się do podjęcia pracy w określonych zawodach, ucząc się wykonywania zarówno czynności pracy, jak i jej organizacji.

Poniżej opis poszczególnych pracowni.

1.   PRACOWNIA TECHNIK BIUROWYCH

Pracownia technik biurowych ma na celu naukę i kształtowanie prawidłowych umiejętności posługiwania się komputerem, sprzętem biurowym i korzystania z Internetu. W ramach zajęć uczestnicy przygotowują ulotki reklamowe, wizytówki, pocztówki, kartki okolicznościowe, zaproszenie, zakładki itp.
Pracownia wyposażona jest w 5 komputerów, stały dostęp do Internetu, ksero, skaner, drukarkę laserową oraz atramentową, aparat cyfrowy i kamerę.  Zajęcia mają na celu zapoznanie uczestników z korzyściami i zagrożeniami, jakie wynikają z zastosowania sprzętu komputerowego w życiu codziennym i podczas pracy.

Jednym z nadrzędnych celów terapeutycznych jest przygotowanie osób niepełnosprawnych do podjęcia pracy z zastosowaniem komputerów. Sprzęt komputerowy służy także, do wzbogacania wiedzy o świecie, kształtowania myślenia przestrzennego przy pomocy puzzli komputerowych, kształtowanie refleksu i ćwiczenie koordynacji wzrokowo – ruchowej przy wykorzystaniu gier zręcznościowych. W ramach zajęć w pracowni wykonujemy prace z zakresu technik biurowych typu: skanowanie, drukowanie, kserowanie, laminowanie czy bindowanie dokumentów.


2. PRACOWNIA RĘKODZIEŁA

W ramach pracowni rękodzieła uczestnicy poznają różne techniki wyrazu artystycznego, rozwijają poczucie smaku i estetyki. Począwszy od rozpoznawania, dobierania i łączenia kolorów poprzez malowanie odlewów gipsowych, ceramicznych oraz malowanie obrazów na płótnie lub tryptyków. Wykonywane są również prace na świąteczne kiermasze, takie jak kartki, ozdoby ze styropianu, prace z szyszek, sklejki, filcu i innych półfabrykatów. Uczestnicy maja możliwość zapoznania się z takimi technikami jak collage, decupage, wykonywanie spękań na ceramice lub elementach drewnianych oraz postarzanie wcześniej pomalowanych odlewów gipsowych ceramiki użytkowej – dzbanki, misy, wazony, donice etc. Ponadto pracownia oferuje naukę wykonywania płaskorzeźby lub witraży. Jest odpowiedzialna za wystrój placówki. W związku z tym wykonywane są dekoracje z brystolu, krepy lub tkaniny. Uczestnictwo w zajęciach wpływa korzystnie na wzrost samooceny, pozwala poznać wartość pracy i nabyć umiejętność współdziałania w grupie.

3. PRACOWNIA KRAWIECKA

W ramach tej pracowni uczestnicy maja możliwość poznania różnego rodzaju hafty: krzyżykowy, płaski, supełkowy i richelieu. Zapoznają się z tkaniem makietek igłą tkacka oraz na krośnie drewnianym. Wyżej wymienionymi technikami wykonywane są obrazy, aplikacje, serwety, poduszki etc.
Przy użyciu wszystkich dostępnych materiałów w pracowni wykonywane są ozdoby świąteczne np: aniołki, wisiorki, bałwanki, jajka wielkanocne a także ozdobne broszki z filcu, koralików i cekinów. W pracowni można nauczyć się szycia ręcznego i prasowania. Jest możliwość zaznajomienia się z podstawowymi operacjami technologicznymi takimi jak: zaginanie, cięcie, wykrawanie, naklejanie, naszywanie etc.
Podczas wykonywani prac uczestnicy uczą się precyzji, skupienia, łączenia kolorów. Poprawiają koordynację wzrokowo-ruchową oraz wyrabiają zmysł estetyki, ładu i porządku.

4. PRACOWNIA KULINARNA  

W ramach pracowni kulinarnej uczestnicy Warsztatu Terapii Zajęciowej zajmują się codziennym przygotowaniem śniadania, nakrywają i podają do stołu, sprzątają po posiłkach. Uczą się sporządzania kanapek, deserów, wyrobów cukierniczych, gotowania zup, dań bezmięsnych i półmięsnych.
Rozpoczynają od nauki prostych czynności kulinarnych takich jak parzenie herbaty, kawy, krojenie i rozdrabnianie warzyw aż po nabywanie umiejętności odważania składników, sporządzania sałatek i dekoracji potraw. Zwracamy również uwagę na prawidłowe rozłożenie naczyń i dekorację stołu.
Pracownia ta przygotowuje również okazjonalne i świąteczne spotkania.  Dzięki tej formie uczestnicy mają możliwość nabycia umiejętności robienia zakupów, przygotowywania potraw i obsługiwania urządzeń kulinarnych.


5. PRACOWNIA STOLARSKA

W pracowni stolarskiej uczestnicy poznają narzędzia stolarskie, uczą się i doskonalą praktyczne umiejętności ogólne w zakresie stolarstwa oraz dokonywania drobnych napraw.
Mają możliwość projektowania, wycinania (narzędziami ręcznymi i elektrycznymi), szlifowania oraz zabezpieczania wyrobów z drewna farbami lub bejcą, czy lakierem.
Pracownia przygotowuje świąteczne i okolicznościowe ozdoby ze sklejki a także zabawki oraz gadżety.
W ramach współpracy z pozostałymi pracowniami wykonywane są ramki do obrazów oraz proste meble (półki, stoliczki).
Dodatkowo pracownia oferuje zajęcia z metaloplastyki.
Udział w zajęciach powoduje usprawnianie funkcji manualnych. Praktyczne zastosowanie nabytych umiejętności pozwala uczestnikom na dokonywanie różnych drobnych napraw na terenie warsztatu, co powoduje wzrost poczucia własnej wartości.

6.  PRACOWNIA RZEMIOSŁA TWÓRCZEGO

Głównym celem pracowni jest aktywizacja zawodowa uczestników, przygotowanie do podjęcia zatrudnienia na rynku pracy chronionej lub na otwartym rynku pracy, rozwijanie predyspozycji zawodowych.

Pracownia działająca na zasadach manufaktury złożonego produktu końcowego wykonywanego ręcznie, oparta na podziale pracy na poszczególne etapy produkcji manualnej uczestników uwzględniając indywidualne zdolności każdego podopiecznego, tak aby potrafił wywiązać się z powierzonych czynności czy zadań, specjalizując się w nich. Uczestnicy poznają procesy produkcji i technologii poszczególnych wytworów. W zależności od oferty przygotowanej na kiermasz będą wykonywać od podstaw:

– świece,
– mydełka zapachowe,
– ozdobne elementy z wikliny papierowej,
– biżuterię z filcu, korali, rzemyków,
– kwiaty z organzy,
– prace z masami plastycznymi takimi jak masa solna, papierowa oraz glina z której powstaną lalki, anioły i inne figury,
– ozdoby ścienne,
– obrazki wykonane różnymi technikami plastycznymi,
–  w miarę osiągnięć możliwy jest rozwój wikliniarstwa.

Uczestnicy nauczą się bezpiecznej pracy z parafiną i masą mydlaną, samodzielnego doboru techniki do zadania, jak rozróżniać konsystencję, pojemność i ciężar oraz odpowiedzialności za dany etap pracy. Nauczą się prostych technik wykonywania wyrobów artystycznych i użytkowych, jak i odpowiedniej organizacji pracy. Poznają możliwości łączenia kolorów, nadawania kształtu i zapachu, a także metody, materiały i narzędzia w dostępnym uczestnikowi zakresie. Usprawnią motorykę małą, jak i dużą oraz czynności manualne dłoni. Uwrażliwią czucie powierzchowne. Wyćwiczą umiejętność planowania, przeznaczania i wykorzystywania wykonanej pracy, a także koordynację wzrokowo-ruchową. Wyrobią percepcję, kreatywność, dokładność oraz poprawią sprawność intelektualną. Rozwijanie uniwersalnych umiejętności przydatnych każdemu pracownikowi, takich jak: punktualność, zaradność, samodzielność, umiejętność pracy indywidualnej , jak i grupowej, współpraca, kreatywność, poszukiwanie informacji, wytrwałość, dbałość o porządek w miejscu pracy. Zajęcia w pracowni służą rozwojowi w zakresie sprawności intelektualnej i manualnej.